Kenkälaatikkosalien akustiikka synnyttää voimakkaampia tunnereaktioita kuin modernien salien akustiikka.

Perinteisten kenkälaatikon muotoisten konserttisalien akustiikka synnyttää voimakkaampia tunnereaktioita kuin modernien salien akustiikka. Tämä selvisi tuoreessa Aalto-yliopiston tutkimuksessa.

Tutkijat soittivat koehenkilöille katkelmaa Beethovenin sinfoniasta yhdistettynä vuorollaan eri konserttisalien akustiikkaan. Samalla kuuntelijoiden fysiologisia reaktioita mitattiin sormiin kiinnitettävillä antureilla, jotka pystyvät rekisteröimään hyvin pieniä muutoksia ihon sähkönjohtavuudessa.

Ihon sähkönjohtavuus vaihtelee tunnereaktioiden myötä. Esimerkiksi vahvat positiiviset tunnereaktiot, jotka saavat aikaan kylmiä väristyksiä tai ihon kananlihalle, näkyvät tutkijoiden mukaan selvästi myös sähkönjohtavuusmittauksissa.

Kokeet osoittivat, että voimakkaimmat tunne-elämykset saa aikaan akustiikka, jollainen on perinteisissä kenkälaatikkosaleissa, kuten Wienin Musikvereinissa ja Berliinin Konzerthausissa. Tutkimuksessa oli mukana näiden konserttitalojen lisäksi Amsterdamin Concertgebouw, Berliinin Filharmonia, Kölnin Filharmonia ja Helsingin Musiikkitalo.

”Konserttitilanteessa yleisö kuuntelee musiikkia, joka on erottamattomasti yhdistynyt salin akustiikkaan. Aivan kuten jotkin tulkinnat samasta teoksesta kykenevät nostattamaan voimakkaampia tunnetiloja, tietynlainen akustiikka lisää musiikin vaikuttavuutta”, toteaa tutkimuksen toinen tekijä, tutkijatohtori Jukka Pätynen Aalto-yliopiston tiedotteessa.

Musiikkinäytteen voi kuunnella täältä.

Tutkimustyössä hyödynnettiin tutkimusryhmän tekemiä laajoja akustisia mittauksia eri eurooppalaisissa ja suomalaisissa konserttisaleissa. Salien akustiset vasteet mitattiin 34 kaiuttimesta rakennetulla orkesterilla, jonka avulla elävän orkesterin sopeutuminen kuhunkin tilaan voitiin sulkea pois. Kaiutinorkesteri soittaa aina samalla tavalla, jolloin eri salien mittaukset ovat keskenään täysin vertailukelpoisia.

Jukka Pätynen teki tutkimuksen yhdessä professori Tapio Lokin kanssa. Sen julkaisi Journal of the Acoustical Society of America.