Mission E -mallillaan Porsche ilmoittautui sähäköiden sähköautojen kisaan. Saksalaiset haluavat suistaa Teslan alan kärjestä.

 

 

Porsche ei ole vielä kertonut Mission E -auton huippunopeutta, mutta se ylittänee 200 km/h.
 

 

Tämän auton nopeus nousee sataan kilometriin tunnissa alle 3,5 sekunnissa. Sen kojelauta seuraa silmien liikkeitä, ja sen sähkömoottorin lataaminen kestää vain vartin.


Porsche lanseerasi Mission E -mallin aiemmin tänä vuonna konseptiautona. Nyt saksalaisyhtiö käynnistää auton tuotannon.
 

Sähköautot sodassa

Porsche on heittänyt haasteen Teslalle, joka tähän asti on hallinnut luksussähköautojen markkinoita. Saksalainen urheiluautovalmistaja on kehittänyt Mission E -mallin, jossa on potentiaalia Teslan-tappajaksi.

Mission E:ssä on kaksi samantyyyppistä moottoria kuin Le Mansin kilpailut tänä vuonna voittaneessa Porsche 919 Hybrid -mallissa. Moottori ei vain kiihdytä auton menoa, vaan se muuntaa jarrutuksessa syntyvän lämmön energiaksi.

Kahden moottorin yhteisteho on 440 kilowattia eli noin 600 hevosvoimaa.

 

high_mission_e_concept_car_2015_porsche_
 

Koriin on käytetty terästä, alumiinia ja hiilikuitua.

 

high_mission_e_concept_car_2015_porsche_
 

Autossa on tilaa neljälle matkustajalle, ja siinä on myös neljä ovea.
 

Lataus muita sähköautoja nopeampi

Porschen 800 voltin järjestelmällä auton akku saadaan 80-prosenttisesti täyteen vain 15 minuutissa. Nykyisin käytössä olevat järjestelmät ovat 400-volttisia ja siten merkittävästi hitaampia. Täyteen ladattuna Porsche kulkee 500 kilometriä.

 

high_mission_e_2015_porsche_ag.jpg
 

Autossa on erittäin nopea latausjärjestelmä, jossa on lisäksi vähemmän kuparia kuin muissa sähköautoissa. Porsche on tästä syystä muita kevyempi.

Auton alusta on valmistettu sähköä johtavista metalleista, minkä ansiosta lataamisen ei välttämättä tarvita johtoja. Autotallin lattiaan vain asennetaan induktiolatauslevyjä.
 

Mittarit seuraavat silmiä

Kojelauta on auton innovatiivisin elementti. Se seuraa pienten kameroiden avulla kuljettajan silmiä ja suuntaa mittarit niin, että ne kaikki ovat koko ajan näkyvissä ohjauspyörän asennosta huolimatta. Mittareiden kuvat siirtyvät OLED-näytöllä.

 

high_mission_e_concept_car_2015_porsche_
 

Futuristinen kojelauta seuraa kuljettajan silmiä.

Katseenseurantatekniikkaa käytetään hyväksi myös sähköauton käyttöjärjestelmässä. Interaktiivisia valikoita voi selata katseella ja valita sitten oikea vaihtoehto painamalla ratin painiketta.

Porsche arvioi ensimmäisten sähköautojensa valmistuvan vuoden 2020 tienoilla.