Lentoliikenteen biopolttoaine maksaa nykyisin kolme kertaa enemmän kuin kerosiini. Toinen hidaste käytön yleistymiselle on, että biopolttoaineen tuotanto ei ole jatkuvaa.

Biopolttoainetta käyttävä lentokone.

 

 

United Airlines on ensimmäisenä yhdysvaltalaisena lentoyhtiönä ryhtynyt käyttämään biopolttoainetta säännöllisessä reittiliikenteessä.

Yhtiö lensi maaliskuussa kaksi viikkoa Los Angelesin ja San Franciscon väliä polttoainesekoituksella, jossa on 30 prosenttia biopolttoainetta. Reittilentoja oli päivittäin neljä tai viisi.

Käytetyllä sekoituksella kasvihuonekaasujen päästöt vähenevät yhtiön mukaan noin 60 prosenttia.

Aivan ikiajoiksi United Airlines ei vaihtanut biopolttoaineisiin, vaan kyseessä oli kokeilu. Yhtiö halusi tempauksellaan osoittaa, että se on sitoutunut kestäviin ja vastuullisiin toimintatapoihin.

Muutos tulee hitaasti

Myös muut lentoyhtiöt ympäri maailmaa ovat kiinnostuneita biopolttoaineesta.

Muutoksen tiellä on kuitenkin monia jarruja, joista hinta ei ole vähäisin. Biopolttoaineen hinta on tällä hetkellä  kolminkertainen perinteiseen kerosiiniin verrattuna. Erolla on merkitystä nykyisessä tiukassa kilpailutilanteessa.

Toinen ongelma liittyy lentoliikenteen tarvitseman biopolttoaineen valmistamiseen. Nykyisin tuotanto ei ole jatkuvaa, vaan sitä valmistetaan erinä, jolloin muu tuotanto joudutaan keskeyttämään. Myös United Airlinesin reittiliikennehankkeen lyhyt kesto on osoitus tästä, sanoo Finnairin kestävän kehityksen johtaja Kati Ihamäki.

Ihamäen mukaan ongelma helpottuisi, jos lentoyhtiöiden käyttämä tuote muistuttaisi enemmän tieliikenteessä käytössä olevaa. Lentopolttoaineessa on ehkä tavoiteltu liian korkeita bioprosentteja, hän pohtii.

Finnair on ensimmäisten lentoyhtiöiden joukossa testannut biopolttoainetta lennoillaan. Ensimmäisen kerran sitä käytettiin lennolla Amsterdamista Helsinkiin vuonna 2011. Tuolloin "käytetystä paistinrasvasta" jalostettu tuote korvasi maksimimäärän eli 50 prosenttia kerosiinista.

Finnairilla odotetaan nyt loppuvuodesta luvassa olevaa uutta kansainvälistä sertifikaattia tuotteelle, joka olisi lähempänä tieliikenteessä käytössä olevaa.

Se voisi myös tukea vallalla olevaa käsitystä, jonka mukaan järkevämpää olisi sekottaa kaikilla lennoilla kerosiiniin hieman biopolttoainetta kuin yrittää korvata sillä mahdollisimman suuri osa yksittäisellä lennolla tarvittavasta polttoaineesta.

Ihamäki toivoo, että jo ensi vuonna päästään lisäämään biopolttoainetta mahdollisimman monen koneen tankkeihin. Myöhemmin biopolttoaineen osuutta voitaisiin vähitellen lisätä.

Neste aikoo pysyä mukana kehityksessä

Suomalainen öljynjalostaja Neste on halukas pysymään mukana myös lentoliikenteen biobisneksessä. Nesteellä on alalta kokemusta, ja esimerkiksi Lufthansa on lentänyt 1 200 kaupallista lentoa Nesteen valmistamalla 50-prosenttisella tuotteella.

 

Lentokoneen tankkausta.

 

Lentokonetta tankataan. 

Myös Nesteellä myönnetään, että biopolttoaineita voisi olla helpompi käyttää, kun liikkeelle lähdetään pienemmillä pitoisuuksilla.

Nesteen viestintä- ja brändijohtaja Osmo Kammonen kertoo testilentojen osoittaneen, että biopolttoaineen hyödyt ovat monenkirjavia.

Koneet tarvitsevat esimerkiksi vähemmän huoltoa. Lisäksi uusiutuvat polttoaineen energiamäärä kiloa kohti on fossiilista suurempi, joten koneeseen ei tarvitse tankata yhtä suurta määrää polttoainetta. Tilalle voidaan ottaa joko enemmän ihmisiä tai matkatavaroita.

Tällä hetkellä Nesteelläkään ei ole lentoliikenteen biopolttoainetta vakituisessa tuotannossa, vaan sitä valmistetaan kysynnän mukaan.