Taiteilijan näkemys Venus Express -luotaimesta jarruttamassa planeetan kaasukehässä.

ESAn Venus Express -luotaimen viimeisiä tiedehavaintoja naapuriplaneettamme kaasukehästä on julkaistu. Luotaimen hallinta menetettiin marraskuussa 2014 aluksen pudotessa yhä syvemmälle Venuksen kaasukehään. Viimeisinä kuukausina saatiin arvokasta tietoa kaasukehän yläosien ominaisuuksista.

"Mitään Venus Expressin laitteista ei alkujaan suunniteltu mittauksiin kaasukehässä. Kuitenkin tajusimme laukaisun jälkeen, että luotaimella voidaan tehdä vielä lisää tiedettä", kuvailee Ingo Müller-Wodarg Lontoon Imperial Collegesta.

Luotaimen radan matalin piste laskettiin vuonna 2014 yhä syvemmälle Venuksen kaasukehään. Tutkijat hyödynsivät luotaimen kiihtyvyysmittauksia sen tehdessä ilmajarrutusta.

Tällä tavoin saatiin arvokasta tietoa noin 130-140 kilometrin korkeudesta. Napojen yläpuolella kaasukehä paljastui jopa 70 astetta arvioitua kylmemmäksi. Lämpötila oli keskimäärin -157 celsiusastetta. Tiheydeltään kaasukehä oli kymmeniä prosentteja ohuempi kuin arvioitiin.

Kiinnostava havainto oli myös kaasukehän tiheyden aaltoilu, joka havaittiin jarrutusvoiman muutoksina ja turbulenssina jarrutuksen aikana.

Venuksen kiertoradalla on ollut viime vuoden lopusta lähtien Japanin Akatsuki-luotain. Sen rataa on laskettu vähitellen. Pian luotaimen on määrä aloittaa varsinainen tiedetoimintansa.