Teknologian kehitys voi kasvattaa aurinkosähkön merkitystä energiantuotannossa. Tampereella kehitetään kennoja, joiden hyötysuhde olisi useita prosentteja suurempi kuin markkinoiden parhaiden .

 

 

Aurinko paistaa kevyen pilvihunnun läpi.

 

 

Aurinkoenergian suurimpia ongelmia ratkotaan Tampereella miljoonarahoituksen turvin. Euroopan tutkimusneuvosto on myöntänyt Tampereen teknillisessä yliopistossa tehtävälle aurinkokennotutkimukselle 2,5 miljoonaa euroa.

Aurinkopaneelien suurimmat ongelmat liittyvät niiden hyötysuhteeseen. Parhaat aurinkopaneelit toimivat nykyisin vain 30–40 prosentin hyötysuhteella. Kaupallisessa käytössä paneelien hyötysuhde jää usein alle 20 prosenttiin.

Hankkeessa kehitettävät kennot voivat muuntaa sähköksi jopa yli puolet auringonsäteiden energiasta.

– Prosentuaalisesti ero ei kuulosta suurelta. Mutta kun ajattelee, että tehokkaampien kennojen avulla energiakustannukset voivat pudota vähintään viidenneksen, puhutaan maailmanlaajuisesti miljardisummista, hankkeen johtaja professori Mircea Guina kertoo Tampereen teknillisen yliopiston (TTY) tiedotteessa.

TTY:n Optoelektroniikan tutkimuskeskuksessa työskentelevä ryhmä uskoo, että uudesta materiaalista valmistetut kennot voisivat tulla kaupallisiin satelliitteihin jo kymmenen vuoden sisällä.

Kennoja voidaan pinota kahdeksan päällekkäin

Aurinkokennojen määrä on moninkertaistunut viime vuosien aikana ja aurinkobisnes on kasvanut maailmanlaajuisesti joka vuosi.

Suomi tähtää kärkeen uusiutuvan energian osaamisessa Euroopan tutkimusneuvoston rahoituksen avulla.

– Aurinko on runsain energianlähde, joka on saatavillamme. Tulevaisuudessa aurinkoenergian rooli tulee kasvamaan merkittävästi, uskoo hankkeen johtaja professori Mircea Guina.

Valtaosa käytetyimmistä kennoista on piistä valmistettuja. Guinan tutkimusryhmä on aiemmin kehittänyt kokonaan uuden materiaalin, joka mahdollistaa useiden kennorakenteiden pinoamisen päällekkäin ja korkeamman hyötysuhteen. Ryhmä aloitti aurinkokennojen kehittämisen jo vuonna 2009.

Nyt alkavassa viisivuotisessa hankkeessa tavoitteena on kehittää entistä tehokkaampia aurinkokennoja, joissa kennorakenteita voi olla päällekkäin jopa kahdeksan.