Kuva
 
Ilmatieteen laitoksen havainnekuva sähköisestä aurinkotuulipurjeesta.

 

Yhdysvaltain avaruushallinto Nasa alkaa kokeilla sähköisen aurinkotuulipurjeen käyttöä avaruusmatkailussa. E-Sail-teknologia on suomalainen Ilmatieteen laitoksen keksintö.

– Konsepti perustuu Suomen Ilmatieteen laitoksen tohtorin [tutkimuspäällikkö] Pekka Janhusen sähköpurjekeksintöön, Nasa kertoo tiedotteessaan.

Nasa kertoo, että sen avaruusmatkustamisen keskuksessa Alabamassa kokeillaan parhaillaan konseptia ”mahdollisesti vallankumouksellisesta työntövoimajärjestelmästä, joka voi kuljettaa avaruusaluksen aurinkokuntamme laidoille nopeammin kuin koskaan ennen”. Nasan mukaan matka niin sanotun heliösfäärin rajalle voisi kestää aurinkotuulipurjeella alle kymmenen vuotta, kun matka kesti vuonna 1977 laukaistulta miehittämättömältä Voyager 1 -alukselta 35 vuotta.

 

Kehitettävä järjestelmä käyttäisi aurinkotuulta hyväkseen tähtienvälisessä matkustuksessa.

Ilmatieteen laitoksen kuvauksen mukaan ”sähköpurje eli sähköinen aurinkotuulipurje on Suomessa vuonna 2006 tehty keksintö, joka käyttää aurinkotuulta avaruusluotainten työntövoimana”. Sähköpurje koostuu pitkistä, ohuista metallilangoista eli lieoista, jotka kelataan avaruudessa ulos aluksen reunaan kiinnitetyiltä rullilta. Nämä ”positiivisesti varatut lieat hylkivät aurinkotuulen positiivisesti varautuneita hiukkasia, protoneita ja muita ioneja” ja muodostavat sähköisen ”purjeen” kuljettamaan pientä avaruusalusta.

– Aurinko vapauttaa protoneja ja elektroneja aurinkotuuleen kovalla vauhdilla. E-Sail käyttäisi näitä protoneja hyväkseen työntääkseen alusta eteenpäin, kertoo Nasan insinööri Bruce Wiegmann tiedotteessa.

Nasa toteaa, että Ilmatieteen laitoksen konseptista on pitkä matka käytännön toteutukseen ja nykyiset teknologiset valmiudet ovat vielä pahasti puutteelliset. Ilmatieteen laitoksen mukaan suurin sähköpurjeeseen liittyvä tekninen haaste on toimivan liean valmistaminen.

– Aikaisintaan tätä teknologiaa saatetaan todella käyttää noin vuosikymmenen päästä, Nasa kertoo.