Maailmalla osa uutisista on jo tietokoneohjelmien tekemiä.
 

Kokeessa yleisö ei erottanut journalistin uutista algoritmin kirjoittamasta.

Ihmiset tykkäävät lukea tietokoneohjelman tuottamaa tekstiä – ainakin, jos he eivät tiedä, että se on robotin tekemää. Tämä selvisi tuoreesta saksalaistutkimuksesta.

Moni mediatalo, kuten uutistoimisto AP, käyttää niin kutsuttuja robottitoimittajia eli kirjoittavia tietokoneohjelmia muun muassa talous- ja urheilu-uutisten tuotantoon.

Saksalaisen Ludwig-Maximilians-yliopiston tutkijat halusivat tietää, miten lukijat suhtautuvat tällaiseen automaattisesti tuotettuun sisältöön.

He valitsivat tutkimusta varten kaksi toimittajien kirjoittamaa juttua suosituilta saksalaisilta uutissivustoilta. Toinen oli uutinen jalkapallo-ottelusta, toinen käsitteli taloutta. Sitten tutkijat teettivät Fraunhofer-instituutin kehittämällä algoritmilla automaattiuutiset samoista aiheista.

Testattaviksi värvättiin tuhatkunta vapaaehtoista. Jokainen heistä sai luettavakseen sekä talous- että urheilu-uutisen, johon oli merkitty, kumpi sen oli kirjoittanut, toimittaja vai tietokone. Koehenkilöille ei kuitenkaan kerrottu, että väite ei pitänyt aina paikkaansa.

Uutiset, joita osallistujat luulivat ihmisen kirjoittamiksi, saivat järjestään paremmat pisteet luettavuuden, uskottavuuden ja journalistisen ammattitaidon suhteen kuin ne, jotka oli ruksittu tietokoneen tuottamiksi. Näin kävi silloinkin, kun tekstin oli oikeasti kirjoittanut tietokoneohjelma.

Ihmistoimittajien suosimisesta huolimatta robotin tuotoksia pidettiin uskottavampana kuin journalistien. Tulos yllätti jopa kokeen suunnittelijat.

“Automaattisesti tuotetut tekstit vilisevät faktoja ja lukuja. Uskomme, että niiden luoma tarkkuuden vaikutelma lisää voimakkaasti luotettavuuden tuntua”, tutkijaryhmään kuulunut Mario Haim sanoo tutkimustiedotteessa.

Sitä, että lukija kehui robotin tekstiä, mikäli luuli sitä journalistin kirjoittamaksi, tutkijat selittivät erilaisilla odotuksilla. “Ne vaihtelevat sen mukaan, kenen tekemäksi lukija tekstiä uskoo”, Haim lisää.

Erot journalistin ja robotin tekstien arvioissa olivat kuitenkin varsin pieniä. “Väitämmekin, että lyhyet tietokoneen tekemät urheilu- tai talousuutiset uppoavat lukijoihin jo nyt erittäin hyvin”, Haim toteaa.

Tutkimuksen julkaisi Journalism.