Ykkösluokka aiheuttaa monissa turistiluokan matkustajissa yhtä paljon raivokasta käytöstä kuin koneen myöhästyminen monta tuntia. Syynä on epätasa-arvon kokemus, arvioivat tutkijat.

Cho Hyun-Ah katuvana tiedostusvälineiden edessä 12. joulukuuta 2014.

 

Ykkösluokassakin voi raivostua. Korean Air -lentoyhtiön tuolloinen varatoimitusjohtaja, toimitusjohtajan tytär Cho Hyun-Ah sai toissa vuonna varsinaisen vihanpuuskan, koska ei ollut tyytyväinen koneen pähkinätarjoiluun.

 

Lentojen myöhästyminen ja ahdas jalkatila aiheuttavat kiukkua lentomatkustajissa, mutta tuore tutkimus löysi listaan yllättävän lisän: turistiluokan matkustajat tulevat vihaiseksi ykkösluokasta ja siellä tarjotuista eduista.

Kanadalaisen Toronton yliopiston tutkimus selvitti matkustajien huonoa käytöstä tai suoranaista lentoraivoa koneissa, joissa on ykkösluokka, ja vastaavasti niissä, joissa sitä ei ole. Tutkimus on julkaistu tiedelehti PNAS:ssa.

Aineistona oli tuhansia raportteja asiattomasta käytöksestä erään suuren kansainvälisen lentoyhtiön koneissa useiden vuosien aikana. Tapaukset olivat kyllin vakavia, jotta ne oli raportoitu turvallisuusuhkana. Matkustajat muun muassa kieltäytyivät istuutumasta, huusivat henkilökunnalle rivouksia tai yrittivät rikkoa savuhälyttimiä voidakseen polttaa tupakkaa.

Humalainen mies on todennäköisin raivoaja

Tutkijat totesivat, että raivoaminen on moninkertaista koneissa, joissa turistiluokkalaisten on käveltävä ykkösluokan läpi päästäkseen omalle paikalleen. Ero koneisiin, joissa ei ole ykkösluokkaa, oli miltei 12-kertainen. Jo pelkästään se, että koneessa on eri luokkia, nelinkertaistaa raivokohtaukset.

Lukua myös verrattiin raivonpuuskiin, joita lennon myöhästyminen aiheuttaa. Tulokseksi saatiin, että ykkösluokka ärsyttää yhtä paljon kuin lennon myöhästyminen yhdeksän ja puoli tuntia.

Tutkimuksessa ilmi tulleissa raivotapauksissa kolme neljäsosaa kiukustujista oli miehiä, ja lähes kahdessa kolmasosassa alkoholilla oli osuutta asiaan. Pohjimmaisena syynä oli kuitenkin kokemus epätasa-arvosta, sanoo tutkimusta johtanut professori Katherine DeCelles.

Leivonnaisten tuoksu verhon takaa harmitti tutkijaakin

Tutkijat arvelevat, että kiukku nousee lennon aikana, kun hajurako ykkösluokkaan palautetaan turistiluokkalaisten mieleen. Niin käy, jos henkilökunta kehottaa kuulutuksella heitä olemaan menemättä etuosan käymälään, tai silloin, kun luokkien välinen verho vedetään kiinni.

DeCelles kertoo ABC-tv-yhtiön haastattelussa tunteneensa itsekin tuohtumusta, kun ykkösluokasta lehähti vastapaistettujen pikkuleipien tuoksu.

Hänellä on raivo-ongelmaan ainakin osaratkaisu: mitä enemmän koneissa käytetään kahta sisäänmenotietä, joka jakaa luokat eri puolille, sitä vähemmän raivoa esiintyy – myös ykkösluokassa, tutkimus osoitti.