Turvatyyny on nailonpussi, joka suojaa auton kuljettajaa ja matkustajia kovassa jarrutuksessa ja kolareissa. Kuinka kova isku vaaditaan, että turvatyyny laukeaa?

 

 
Törmäystestinukke kohtaa turvatyynyn, joka laukeaa tarkoituksella aiheutetussa onnettomuudessa.

Monissa nykyautoissa on erilaisia antureita keulassa, perässä, kulmissa ja kyljissä.

Yleensä turvatyyny laukeaa vain siinä tapauksessa, että ainakin kaksi eri anturia reagoi rajuun jarrutukseen tai törmäykseen.

Siksi yksittäinen isku tai potku ei normaalisti aktivoi auton turvajärjestelmää.
 

Turvatyyny täyttyy 30 millisekunnissa

Ohjauspyörään ja kojelautaan sijoitetut etuturvatyynyt ovat piilossa tukevan, usein muovisen, suojuksen alla.

Niiden laukeamisesta vastaa törmäysantureilta kiihtyvyystietoja saava ohjainlaite. Itse laukaisun hoitaa räjähdyspanos.

Kun tavallisesti keinokuidusta, kuten nailonista, valmistettu turvatyyny alkaa täyttyä typpikaasulla, se pullistuu salamannopeasti. Tavoiteltava suojavaikutus saavutetaan 30 millisekunnissa.

Lue lisää turvatyynyistä ja katso täältä, miten dollarihymy törmää perheautoon.

Turvatyyny ei suojaa vain autoilijoita

Autot osaavat nykyisin katkaista polttoaineensyötön tai kiristää valmiiksi turvavyöt suojellakseen matkustajia.