Merenkurkun maailmanperintöalueen markkinointia suunnataan jatkossa entistä enemmän ulkomaille. Vaasan seudulla uskotaan, että matkailjamäärät alueella pystytään kaksinkertaistamaan, kunhan jaksetaan luottaa uniikin luonnon vetovoimaan.

Maisema Svedjehamnin näkötornista.

 

Maisema näkötornista.

 

Mustasaari

Merenkurkun maailmanperintöalueella vieraili viime vuonna noin 340 000 matkailijaa. Visit Vaasan toimitusjohtajan Max Janssonin mukaan se ei ole läheskään tarpeeksi. Tavoitteet ovat paljon korkeammalla. Jansson sanoo, että alle puolen miljoonan kävijämääristä ei tulevaisuudessa suostuta puhumaan.

Merenkurkun maailmanperintöalue täyttää tänä kesänä kymmenen vuotta. Matkailukohteelle se ei ole vielä kovin korkea ikä.

– Ollaan alkuvaiheessa, apupyörät on otettu pyörästä vasta pois ja nyt kymmenvuotias pääsee ajamaan ilman niitä, sanoo Jansson.

 

Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson

 

Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson

 

Alueen markkinoinnissa Jansson uskoo vahvasti kahteen asiaan eli yhteistyöhön Visit Finlandin kanssa ja maailmanperintöalueen uniikin luonnon vetovoimaan. Maan kohoamisen vaikutukset ovat kaikkien nähtävinä Merenkurkussa. Missään muualla maailmassa ne eivät näy yhtä hyvin.

Huimaava näköala

Kesäkuisena maanantaina maailmanperintöalueen sydämessä Mustasaaren Svedjehamnin satamassa on vilkas turistipäivä. Kävijöitä on riittänyt pitkin päivää niin lähialueelta kuin kauempaakin.

Tamperelainen Jorma Syrjä on kiivennyt näkötorniin ihailemaan merestä paljastuneita kiviä ja moreeniharjanteita. Maisema on tavallistakin kivisempi, kun meriveden pinta on tällä kertaa keskivertoa alempana.

Tämä on yhtä vaikuttava joka kerta kun tänne tulee.

– Jorma Syrjä

– Tämä on yhtä vaikuttava joka kerta kun tänne tulee. Ei huimannut, mutta näköala oli kyllä aivan huimaava, sanoi maailmanperintöalueella kolmatta kertaa vierailulla oleva Syrjä tultuaan alas näkötornista.

Syrjä on kokenut maailmanperintöturisti. Siksi hän tiesi jo tullessaan, että Svedjehamnissa kannattaa katsella myös taivaalle ja tähyillä merikotkia.

– Kyllä. Näin yhden, joka lensi todella korkealla. Ainakin oletan, että se oli merikotka, totesi Syrjä.

 

Vaelluspolku näkötornille lähtee Svedjehamnin satamasta.

 

Vaelluspolku näkötornille lähtee Svedjehamnin satamasta.

 

Eläkeläisten määrä kasvaa

Max Janssonin mukaan maailmanperintöalueen markkinointi suunnataan useille eri kohderyhmille. Kotimaata ei unohdeta vaikka Visit Finlandin avulla tavoitellaan erityisesti ulkomaisia matkailijoita.

Lähimatkailu ja bisnesmatkailu tuovat alueelle paljon kävijöitä ja yksi kasvava ryhmä ovat eläkeläiset.

– Eläkeläisten määrä kasvaa koko ajan ja se tuo meille samalla tiettyjä paineita. Heillä vaatimukset ovat kovia, esimerkiksi majoitukselta odotetaan laatua, toteaa Jansson.

Eläkeläisten määrä kasvaa koko ajan ja se tuo meille samalla tiettyjä paineita.

– Max Jansson, toimitusjohtaja

Majoitusmahdollisuuksien lisäksi tarvitaan myös sopivaa ohjelmaa turisteille.  Janssonin mukaan tarjolla pitää olla helppoa ohjelmaa.

Merenkurkun maailmanperintöalue ulottuu usean kunnan alueelle. Voimakkain matkailijavirta kulkee Raippaluodon siltaa pitkin kohti Björköbytä ja Svedjehamnia.

Max Jansson lupaa, että tulevaisuudessa alueelle on kolme porttia, jotka toivottavat kävijät tervetulleiksi alueelle ja joiden yhteydessä kävijöille jaetaan kaikki tieto maailmanaperintöalueesta. Raippaluodon sillan lisäksi portit tehdään Korsnäsiin Molpeen ja Vöyrille Oravaisiin.